Omtale

adjø tristesse, album 2016

Klaus Lynggaard i Information skrev bl.a.:
‘De Efterladte brillerer med deres tredje lp, karrierens bedste og en af årets fineste og mest poetisk prægnante dansksprogede udgivelser …
Som altid hos De Efterladte er grundtonen melankolsk og afdæmpet, her bruges ingen store armbevægelser, men materialets styrke taget i betragtning giver det perfekt mening. Også fordi det afsynges så cool af Olesen med hans dybe, rolige røst, der med præcision nagler de velsiddende tekster, så man som lytter kun kan frydes.

Bandet befinder sig åbenlyst bedst på sidelinjen, og Olesens rolle er som oftest betragteren, om end det gerne er hans egen vej gennem tilværelsen, der observeres som her i sangen »Drømte jeg gik og blev ved med at gå«: »Jeg drømte og tog drømmen / med ind i min dag / jeg slæbte den efter mig / som et smukt nederlag …«
Og senere i sangen konstaterer den syngende, at »jeg drømte jeg var lykkelig / i færd med at dø«. Det er sateme smukt. Et smukt nederlag. Wauw.
I det hele taget er Adjø Tristesse en af de fine plader, som lidt for sjældent dukker op i ens liv.
Med sine diskrete guitarer og en musiceren, der konsekvent satser alt på antydningens ædle kunst, er her lige så meget respekt for materialet som for den lyttende. Det er perfekte klange til sådan en septemberdag, der lige giver sommeren en sidste chance, før vi kollektivt drager ind i den mørke tid.
Og så er det pissefedt at høre voksne mænd synge om at være netop det, uden klynk eller patos, men i stedet på et fornemt og forbilledligt dansk give udtryk for tidens gang, erfaringens masse og det håb, der ligger i hver dag at vågne og begynde forfra med det hele.”

Berlingske: 4 ud af 6 stjerner – og Michael Charles Gaunt skrev bl.a.:
‘Har De Efterladte set lyset? Det virker umiddelbart sådan på duoens tredje album, »Adjø Tristesse« … Adjø til forne tiders lurende sortsyn, bonjour til forsigtig optimisme.

Helt så simpelt er det dog ikke i sanger og sangskriver Peter H. Olesens og musiker/komponist Michael Lunds poetisk minimalistiske univers …
Når glæden alligevel er størst på denne plade, er det, fordi den synes gennemløbet af en forsigtig accept af livets forgængelighed. Selv om tiden går, klokken slår, og det hele er slut, før man får set sig om, så er vi trods alt i live. Og i den erkendelse finder De Efterladte både styrke og stor musikalsk poesi.’

 

Gaffa: 5 ud af 6 stjerner – og Jan Opstrup Poulsen skrev bl.a.
‘….på De Efterladtes tredje album er det netop de små og stille stunder, der har sangskriverens opmærksomhed, ligesom musikken går i en mere dæmpet toneklang i det, duoen kalder håndspillet elektro-akustisk musik, der komponeres af Michael Lund …

… med Peter H. Olesens svært poetiske sangtekster er De Efterladte unikke og noget af en humlebi på den danske musikscene. Adjø Tristesse emmer af skjult skønhed og sange, der styrker en i troen på, at livet trods alt er godt, hvis vi blot husker at se og leve det.-


Alvorsord og etagevask, album 2013

Alvorsord og etagevask blev flot modtaget af kritikerne, da albummet udkom i efteråret 2013, og albummet figurerede på flere lister over årets danske album 2013, ligesom Peter H. Olesen for sine tekster blev nomineret til kritikerprisen Steppeulven som Årets Tekstforfatter.

Gaffa: 6 ud af 6 stjerner
– og Jan Opstrup Poulsen skrev bl.a.: “… en snigende glædesrus har også indfundet sig, som på den umanerligt smukke hyldest til kærligheden forklædt som den danske sommer i Levende Hegn, der næsten antager Benny Andersenske dimensioner … Og med multiinstrumentalisten Michael Lund som melodisk omdrejningspunkt rammer De Efterladte et tæt og prægnant udtryk, der får Peter H. Olesens sang til at stå som et knejsende tårn.”

Berlingske: 5 ud af 6 stjerner
– og Jeppe Krogsgaard Christensen skrev bl.a.: ” … Lige så enkle og alligevel facetterede som Peter H. Olesens vers og stemme er, ja, lige så klare og nuancerede er Michael Lunds guitarlinjer. Han spiller kun akkurat de blues- vise- og folkfarvede toner, der skal til for at bære melodierne, og gør det med stor sans for underspillet poesi og drama. Det er i det hele taget ikke et album, der råber. Det taler i stedet stilfærdigt og har tillid til sin egen styrke og substans. Med rette. »Alvorsord og etagevask« er, sagt med meget færre ord, årets hidtil bedste dansksprogede udspil.”

Undertoner: 5 ud af 6 stjerner >

Unison: 4,5 ud af 5 stjerner >

Politiken: 4 ud af 6 stjerner >

Lydtapet: 4 ud af 6 stjerner  >


Traditionen utro, album 2011

Klaus Lynggaard, Information 18. juni 2011

Kim R. Graahede Aarhus Stiftstidende 14. juni 2011

Tommy Heisz, Major Tom juni 2011

Lasse Dahl Langbek, Undertoner juni 2011

Torben Bille, Midt i en beattid juni 2011

Mads Hendrich, Soundvenue juni 2011

Mathias Nielsen, BT 6. juni 2011

Kim Skotte, Politiken 6. juni 2011

Peter Krogh, Lydtapet juni 2011

Jeppe Krogsgaard Christensen, Berlingske 6. juni 2011

Jan Opstrup Poulsen, Gaffa juni 2011

Martin Petersen, Smårepetitioner maj 2011


Andre omtaler, interviews og anmeldelser

Peter H. Olesen interviewet af Kurt Baagø, P4 Sjælland juni 2011

Interview på Lydtapet juni 2011

“Lidt bitter er man vel altid” De efterladte interviewet af Espen Strunk på gaffa.dk juni 2011

gaffa.dk maj 2011

geiger.dk november 2009

gaffa.dk november 2008


3 thoughts on “Omtale

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s